Płatne parkowanie na Służewcu z pewnością będzie gorącym tematem w najbliższych miesiącach. Miasto, publikując wyniki najnowszego Studium Obsługi Komunikacyjnej Służewca opracowanego przez WYG International, zapowiedziało skierowanie pomysłu wprowadzenia Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) do szerokich konsultacji.
W dyskusjach o SPPN musimy odpowiedzieć sobie na pytanie jakiego Służewca pragniemy. Czy coraz bardziej zakorkowanego, z mnogością dziko parkujących samochodów rozjeżdżających zieleń, , czy może atrakcyjnego miejsca do pracy i mieszkania, do którego łatwo można dojechać i miło spędzać czas na terenach do tej pory zastawionych nielegalnie parkującymi autami, które można zamienić w zielone skwery, parki i place miejskie?
Jako Stowarzyszenie zrzeszające mieszkańców, pracowników, najemców oraz właścicieli i zarządców budynków na Służewcu, nie mamy wątpliwości, że najbardziej pożądana dla wszystkich będzie realizacja drugiej wizji. Debata o SPPN w tej części Warszawy wymaga ewolucji w myśleniu o rozwoju miasta. Wprowadzenie miastotwórczych zmian na Służewcu nie będzie możliwe bez wprowadzenia płatnego parkowania. Liczby są nieubłagane – już teraz pomimo 4,5 tys. miejsc parkingowych, aż jedna czwarta samochodów (czyli ponad 1 tys.!) parkuje nielegalnie. To zjawisko będzie eskalowało, bo – zgodnie z prognozami – do 2030 r. liczba mieszkańców stolicy powiększy się o kolejne kilkaset tysięcy mieszkańców, a zatem także aut. W zakresie transportu Służewiec podąża obecnie we wzorcowym kierunku, zgodnym z Warszawską Polityką Mobilności: zmniejszania liczby samochodów przy jednoczesnym wzmacnianiu transportu publicznego, rowerowego i alternatywnych jego form. Miasto we wspomnianym Studium zapowiada m.in. zwiększenie liczby autobusów, tramwajów, ścieżek rowerowych i łatwiejszy dostęp do peronu PKP Służewiec, dzięki budowie przejścia podziemnego.
Realizacja SPPN powinna być naturalną kontynuacją tego podejścia, rozszerzonego o strategiczne zaplanowanie przyjaznych przestrzeni. Rozmawialiśmy już o tym z Biurem Polityki Mobilności i Transportu m.st. Warszawy.
Ten holistyczny projekt, dzięki determinacji wszystkich może się udać. Jak wynika z badania przeprowadzonego w ubiegłym roku przez Stowarzyszenie #Lepszy Służewiec i miasto, aż 55 proc. osób dojeżdżało na Służewiec właśnie środkami komunikacji publicznej, nie mając jeszcze do czynienia z wieloma systemowymi usprawnieniami. Coraz więcej osób korzysta też z carpoolingu, systemu Veturilo lub rowerów oferowanych przez niektóre biurowce, wkrótce prawdopodobnie będzie także korzystać ze stworzonego przez miasto, systemu carsharingu, czyli wypożyczalni samochodów miejskich.
W zakresie nowych terenów publicznych #Lepszy Służewiec nawiązał dialog z miastem w celu budowy parku linearnego wykorzystującego nieczynne bocznice kolejowe i wzorcowego placu miejskiego. Tak jak w przypadku modernizacji ul. Marynarskiej, tak również w kwestii SPPN, nasze stowarzyszenie chętnie będzie pełniło funkcję swoistego centrum informacyjnego. Łączenie wiedzy i codziennych doświadczeń użytkowników Służewca z działaniami miasta przynosi oczekiwane efekty. Aby płatne parkowanie mogło funkcjonować sprawnie, warto rozważyć połączenie służewieckiej strefy z tą dotychczasową oraz wsparcie SPPN systemem informacji o wolnych miejscach parkingowych, obejmującej również informację o dostępnych miejscach w garażach podziemnych w biurowcach (miasto testuje już aplikację wskazującą wolne miejsca na Placu Konstytucji i przy Dworcu Centralnym).
Przypadek SPPN na Służewcu, ze względu na swoją specyfikę (stale rosnąca liczbą mieszkańców i 100 tys. osób pracujących codziennie na 1 mln mkw. powierzchni biurowej) może być referencją dla przyszłych rozwiązań parkingowych w Warszawie. Te również, z konieczności nadążania za zmieniającą się rzeczywistością, w najbliższym czasie będą musiały ulec zmianie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.